
Kort achter elkaar kondigden twee toppers uit het Nederlandse vrouwenvoetbal hun vertrek naar een buitenlandse club aan. Sherida Spitse werd door het Noorse Lillestrøm SK weggeplukt bij FC Twente en Ajax-speelster Anouk Hoogendijk kon de lokroep van Arsenal niet weerstaan.
Fantastisch voor die meiden natuurlijk, beaamt ook Vera Pauw, die in 1988 de eerste Nederlandse voetbalster met een profcontract werd. Bij het Italiaanse Modena was dat. “Ik kreeg toen al meer dan menig speelster nu.”
Mooie tijden waren dat. Zoals Pauw ook met genoegen terugkijkt naar haar jaren als bondscoach. Onder haar leiding haalde Oranje in 2009 de halve finales bij het EK in Finland. In die periode kwam ook mede onder impuls van het voetbaldier pur sang de eredivisie voor vrouwen van de grond, met teams die allemaal gelieerd waren aan ‘mannelijke’ profclubs.
Kwaliteitsimpuls
Door alle voetbaltalenten evenwichtig over de deelnemende clubs te verdelen, hoopten Pauw c.s. aan elkaar gewaagde ploegen te creëren en daarmee het niveau op te krikken. De eredivisie voor vrouwen, die in 2007 het levenslicht zag, bleek inderdaad de beoogde kwaliteitsimpuls te zijn.
Het is de 50-jarige Pauw dan ook een doorn in het oog dat die visie inmiddels weer is losgelaten en de KNVB een samenwerkingsverband met de Belgen is aangegaan, resulterend in de BeNeLeague. “Alleen maar vanuit marketing oogpunt. Ze dachten zo meer toeschouwers te trekken. Maar dat blijkt helemaal niet te gebeuren.”
Erger is echter, vindt Pauw, dat de Nederlandse voetbalsters nu terecht zijn gekomen in de competitie die flink aan kracht heeft ingeboet. “Er zijn nu teams in huis gehaald, die niet het gewenste niveau halen”, neemt ze zonder schroom het Belgische aandeel op de korrel.
8-0 bij rust
“België heeft ook nooit geïnvesteerd in topvoetbal voor vrouwen. De kwaliteitsimpuls is ver te zoeken. FC Twente wint met 9-0 van Gent en staat tegen Club Brugge bij rust al met 8-0 voor. Maar Twente verliest wel met 4-0 van het Duitse Wolfsburg.”
Geen wonder dat de Nederlandse toppers hun heil elders zoeken, in een poging beter te worden. Dat er in het buitenland nog een leuke vergoeding tegenover staat ook, is mooi meegenomen, maar volgens Pauw niet de grootste drijfveer. “Een speelster als Spitse heeft altijd gezegd juist in Nederland te willen blijven spelen. Daar had ze voor gekozen. Maar als de tegenstand hier minder wordt, is het logisch dat ze verder kijkt.”
Gemengd voetbal
Het tanende niveau bij de Nederlandse vrouwenploegen is overigens niet alleen de schuld van ‘de Belgen’. “Er is te veel spreiding van jeugdspeelsters. Iedere club wil zijn eigen meisjesteam hebben, waardoor het leeftijdsverschil binnen een elftal soms zelfs vier jaar is. We moeten het gemengd voetbal weer opwaarderen en terug naar een centraal opleidingstraject.”
“Dat liep fantastisch. In het seizoen 2009/2010 haalden Oranje, de ploeg tot 19 jaar en de ploeg tot 17 jaar allemaal de halve finales van hun EK. Dat succes kwam niet uit de lucht vallen. Maar aan die ontwikkeling is geen vervolg gekomen.”
bron: NOS Sport
Ontdek meer van Women's football in the Netherlands | Stats and Analysis
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.